En knallert har aldrig stået øverst på min ønskeliste, siden netop dét ønske blev opfyldt som 16-årig.
Jeg har aldrig talt med venner om at eje eller vedligeholde en knallert. Og jeg har aldrig drømt om lange opslidende ture i regn og blæst på en alt for lille knallert, der på ingen måder er bygget til mine 200 cm. .
Men der stod jeg på min 40 års fødselsdag. Beriget med en drønflot nyrestaureret knallert som gave fra en gruppe meget gode venner.
Så jeg startede det forår med at køre knallert igen efter 20 års pause. Små ture rundt i København. 20 kilometer ud af byen til mine forældre. Og længere heldagsture til venner i sommerhus. Alt imens jeg fik flere og flere tanker om at tage på en længere tur i løbet af sommerferien: At køre Danmark Rundt på knallert.
Hvis 1,700 kilometer på en gammel knallert bare tilnærmelsesvis skulle blive en succes var en eller anden form for planlægning nødvendig. Jeg traf beslutningen om at køre turen i april, så havde reelt set ikke mere end to og en halv måned til planlægning.
Tidligt i processen havde jeg en drøm om at medbringe telt – primært for at have friheden til flere omveje. Men jeg indså hurtigt at telt, underlag og sovepose ville fylde og veje alt for meget på en lille knallert.
I stedet begyndte jeg at fortælle om min tur til alle og enhver. Og flere døre åbnede. Jeg fandt masser af husly hos venner og bekendte på ferie. Hos venners forældre og hos min søsters venindes svigermor. Ud af 19 overnatninger endte jeg med blot at betale for de fire. Resten var dækket af venner og deres familier.
At pakke i en grøn mælkekasse ville være en selvfølge. Og en fin måde at begrænse hvor mange ekstra kilo, der skulle flyttes af rimelig beskeden motorkraft.
Mælkekassen blev pakket med følgende:
Undervejs ville mælkekassen yderligere være pakket med en flaske vin til mit næste værtspar. Og cirka halvvejs på turen skulle det vise sig, at der nu også skulle være plads til en solbærbusk – en gave fra en vens onkel, der nu står i min kolonihave.
Appendix